Afryka jest nadal atrakcyjnym kontynentem dla biznesu. KGHM, Azoty i Ursus spróbowały

Afryka jest nadal atrakcyjnym kontynentem dla biznesu. KGHM, Azoty i Ursus spróbowały
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Choć globalne spowolnienie gospodarcze wpływa na sytuację w Afryce, wiele krajów tego kontynentu jest nadal najdynamiczniej rozwijającymi się na świecie, z tempem wzrostu po 5-6 proc. Duże szanse mają tam polskie firmy z sektorów spożywczego, telemedycznego i medycznego, finansowego, szeroko pojętych rozwiązań edukacyjnych - mówi w rozmowie z WNP.PL dr Anna Masłoń-Oracz, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Dr Anna Masłoń-Oracz podkreśla, że według ostatnich danych Banku Światowego Afryka jest najdynamiczniej rozwijającym się kontynentem.

- Z pewnością duże wpływy ma tam kilka państw, a silną ekspansję wykazują Chiny, Rosja i Turcja - zwraca uwagę.

Przypomina wystąpienie doradcy prezydenta Trumpa Johna Boltona i jego wykładnię nowej amerykańskiej polityki w Afryce. Ma ona nagradzać sojuszników handlem i inwestycjami, a sprzymierzonych z "wrogami Ameryki" - karać.

- Czekamy na dalszy rozwój tej sytuacji - mówi Masłoń-Oracz.

Wskazuje, że kilka krajów afrykańskich w szczególny sposób przyciąga eksporterów i inwestorów zagranicznych. Wśród nich wysuwa się na czoło Rwanda - kraj w Afryce Wschodniej, gdzie jest obecnych np. wiele firm z niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w tym Volkswagen.

Według Anny Masłoń-Oracz do niedawna sztandarowymi przykładami polskich firm, które zdecydowały się na dużej skali inwestycje w Afryce, były KGHM, Grupa Azoty i grupa Ursus. Z różnych powodów poniosły fiasko (Ursus czeka na realizację kontraktów). Wspólnym mianownikiem ich porażki jest to, że kraje afrykańskie – ba, nawet regiony w największych z nich – bardzo różnią się między sobą i nie można przenosić doświadczeń zdobytych w jednym z nich do drugiego.

- Ale to nie jedyne polskie przedsiębiorstwa tam obecne - podkreśla Masłoń-Oracz. - Szczególnie silnie są reprezentowane firmy z sektorów metalurgicznego i spożywczego, w tym wiele młodych. To one będą budowały w przyszłości pogłębione relacje dwustronne.

Ocenia, że w ciągu roku zdecydowanie poprawiła się pomoc informacyjna dla polskich firm ze strony starych i nowych zagranicznych biur handlowych PAIH na kontynencie afrykańskim.

O tych sprawach będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w dniach 13-15 maja w Katowicach. Przewidzieliśmy trzy sesje poświęcone rozwojowi poszczególnych branż i sektorów w Afryce i temu, w jaki sposób tę ekspansję można właściwie zaplanować.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Nigeria

    Przelicz walutę
  • naira (NGN)

  • 0,252 złoty (PLN)

    0,058 EUR, 0,063 USD

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Afryka jest nadal atrakcyjnym kontynentem dla biznesu. KGHM, Azoty i Ursus spróbowały

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!