PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

WUG podpatruje niemieckie rozwiązania dotyczące bezpiecznego transportu w kopalniach

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
07-02-2011 08:51
WUG podpatruje niemieckie rozwiązania dotyczące bezpiecznego transportu w kopalniach

Priorytet dla nadzoru górniczego w 2011 roku - mniej wypadków związanych z transportem ludzi i materiałów pod ziemią.

To właśnie priorytetowe zadanie nadzoru górniczego w 2011 roku. W ubiegłym roku tego typu wypadki stanowiły ponad 17 procent wszystkich nieszczęśliwych zdarzeń podczas pracy w górnictwie węgla kamiennego.
- Ubiegłoroczny wzrost wypadków związanych z transportem jest o tyle niezrozumiały, że nic takiego w kopalniach się nie stało, co mogłoby to zjawisko uzasadniać - podkreśla Józef Koczwara, dyrektor Departamentu Energomechanicznego WUG. - Wręcz przeciwnie. Systemy transportowe w ostatnich latach znacznie unowocześniono. Spółki węglowe przeznaczyły na to spore nakłady inwestycyjne.

Nadzór górniczy szuka skuteczny rozwiązań w zakresie poprawy bezpieczeństwa pracy w górnictwie.

31 stycznia w Wyższym Urzędzie Górniczym gościła trzyosobowa delegacja RAG Mining Solutions, pod kierownictwem prezesa zarządu dr Martina Junkera.

Podczas spotkania z kierownictwem departamentów WUG i reprezentantami okręgowych urzędów górniczych przedstawiono niemieckie rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa w transporcie.

Goście zapewniali, że ujednolicenie i koordynacja są sposobem na zmniejszenie liczby wypadków. Zaprezentowano także niemiecki systemy przeciwpożarowy i ratowniczy oraz magazynowanie i logistyki.

Według RAG na radykalne zmniejszenie wypadkowości mają wpływ następujące działania:
- uświadomienie pracownikom, że za stan bezpieczeństwa w zakładzie odpowiada każdy zatrudniony oraz przedsiębiorca, a koszty wypadków obciążają przedsiębiorstwo, w którym są zatrudnieni
- zwiększenie liczby szkoleń w obiektach rzeczywistych czyli w warunkach, z jakimi będą spotkali się na swoich stanowiskach pracy
- projektowanie układów transportowych już na etapie przygotowania pola do eksploatacji
- projektowanie i utrzymanie wyrobisk transportowych o przekroju 25 m2- 30 m2 (w Polsce są one znacznie mniejsze)
- unifikacja, standaryzacja maszyn, urządzeń i układów transportowych, co umożliwia ograniczenie prac przeładunkowych i zwiększenie mobilności załogi
- prowadzenie bieżącego monitoringu stanu technicznego eksploatowanych maszyn i urządzeń
- usunięcie pracowników z miejsc niebezpiecznych (np. przesypów) poprzez monitoring i dbałość o stan techniczny urządzeń
- utworzenie oddziałów typowo transportowych, którego obszar działania zaczyna się na magazynie i kończy w przodku, tzw. supply chain
- powierzenie kierownictwa odziałem transportowym specjaliście o odpowiednim wykształceniu, tj. inżynierowi ds. transportu

O tym, że rozwiązania stosowane w niemieckim górnictwie są skuteczne świadczą wskaźniki wypadkowości.

W 2010 roku w niemieckim górnictwie zdarzył się 1 wypadek śmiertelny, a współczynnik liczby wypadków na jeden milion przepracowanych godzin wynosił 4,6 i był znacznie niższy niż dla całego niemieckiego przemysłu (15).

KOMENTARZE (12)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP