Wizerunek Śląska zależy od postrzegania górnictwa

Wizerunek Śląska zależy od postrzegania górnictwa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sposób, w jaki swój wizerunek kształtują liderzy branży górniczej, w dużej mierze wpływa na postrzeganie całego Górnego Śląska oraz zawodu górnika - oceniają autorzy pierwszego raportu na temat medialnego wizerunku górnictwa węgla kamiennego.

Opracowany przez firmy Imago Public Relations i Press-Service Monitoring Mediów raport "Wizerunek branży górniczej 2010-2011" zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji poświęconej górnictwu w Katowicach, zorganizowanej przez grupę Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości (PTWP).

Kliknij aby pobrać raport "Wizerunek branży górniczej 2010-2011"

Autorzy raportu wyliczyli, że dzięki przekazowi w mediach (tzw. publicity) liderzy wizerunkowi branży górniczej zyskali w ostatnim roku - w przeliczeniu na tzw. ekwiwalent reklamowy - 36 mln zł. Ponad 15 mln zł przyniosło komunikowanie planowanych inwestycji i raportowanie bieżącej sytuacji firmy. Spółki wizerunkowo traciły najwięcej przez strajki, katastrofy i wyroki sądowe.

Eksperci podkreślają, że to, na ile skutecznie podmioty z branży górniczej komunikują się z otoczeniem, decyduje także o wizerunku regionu oraz postrzeganiu zawodu górnika przez osoby spoza branży.

W analizowanym okresie w prasie pojawiało się od ponad 300 do 500 publikacji miesięcznie - w zdecydowanej większości (ponad 75 proc.) neutralnych i niemal po równo: negatywnych (blisko 12 proc.), jak i pozytywnych (nieco ponad 12 proc.) W większości były to duże, opiniotwórcze materiały prasowe (blisko 39 proc. wszystkich analizowanych publikacji).

"Branża górnicza należy do najczęściej komentowanych w mediach gałęzi rodzimego przemysłu. Zdecydowana większość publikacji traktujących o górnictwie dotyczy graczy branżowych" - powiedział dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów, Sebastian Bykowski.

Podkreślił, że ze względu na specyfikę górnictwa, wizerunek firm przemysłu wydobywczego jest wyjątkowo wrażliwy. "Najbardziej obciążające wizerunkowo dla graczy branżowych są wypadki, katastrofy i protesty, z jakimi przychodzi zmierzyć się - również pod względem komunikowania - firmom" - wskazał Bykowski.

Najwięcej uwagi branży górniczej poświęcały media regionalne; przodowały media śląskie (1683 publikacje). Poza Śląskiem najwięcej o górnictwie pisano w województwach małopolskim i mazowieckim, jednak takich materiałów było znacząco mniej niż na Śląsku - odpowiednio 296 i 190 publikacji.

Najwięcej z analizowanych publikacji prasowych dotyczyło nowych inwestycji i kondycji finansowej przedsiębiorstw, trzecim najczęściej poruszanym w mediach drukowanych tematem dotyczącym branży górniczej były praca i pracownicy. Jednym z czterech często poruszanych tematów były katastrofy i wypadki. Media dużo uwagi poświęcały również strajkom, manifestacjom i protestom.

"Górnictwo widziane przez okular prasy to mimo wszystko branża spokojna. Bez wyraźnych obciążeń, ale i pozytywnych jednoznaczności - choć oczywiście trzeba pamiętać, że taki stan może ulec gwałtownej zmianie wskutek jednego nawet silnego impulsu, jak np. katastrofa czy protest" - skomentował szef firmy Imago Public Relations, Rafał Czechowski.

Jego zdaniem, sposób prezentacji spółek górniczych w sytuacjach trudnych zależy w dużej mierze od sprawności komunikacyjnej oraz opracowanych i wdrożonych procedur zarządzania sytuacją kryzysową. "Wyniki naszego badania pokazują, że gracze rynkowi najlepiej przygotowani do takich sytuacji tracili wizerunkowo najmniej" - dodał Czechowski.

Do medialnych liderów branży należą producenci węgla: Kompania Węglowa, Jastrzębska Spółka Węglowa, Katowicki Holding Węglowy oraz producenci sprzętu górniczego: Famur i Kopex.

Raport oparto na analizie ponad 5,5 tys. publikacji, wyłącznie prasowych, opublikowanych w 1,1 tys. tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej, ogólnoinformacyjnej, branżowej i specjalistycznej w okresie od września 2010 r. do sierpnia 2011. Pełną wersję raportu można znaleźć w internecie.

Poniedziałkową konferencję "Górnictwo 2011", podczas której zaprezentowano raport, zorganizowała grupa PTWP - wydawca m.in. miesięcznika gospodarczego "Nowy Przemysł" i portalu wnp.pl.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wizerunek Śląska zależy od postrzegania górnictwa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!