PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wesprzeć górnictwo podobnie jak stocznie

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
25-03-2016 06:29
Wesprzeć górnictwo podobnie jak stocznie
Fot. Collage: Shutterstock/PTWP

Przykładem logicznej praktyki wobec sektora stoczniowego, która byłaby bardzo użyteczna dla górnictwa, jest ożywienie spławności rzek - mówi dla portalu wnp.pl Jerzy Markowski, były wiceminister gospodarki.

Wielokrotnie wskazywał Pan - także w wywiadach dla portalu wnp.pl - że rząd ma narzędzia wspierania polityki gospodarczej wobec górnictwa, których jednak nie używa. Wspominał Pan między innymi o możliwości objęcia górnictwa prawami przysługującymi inwestorom w specjalnych strefach ekonomicznych. Pora na działanie w tym zakresie?
- Jest paradoksem, że branża decydująca o suwerenności energetycznej państwa, w której niezbędne są inwestycje, z mocy ustawy jest wyłączona z przywilejów, jakie obejmują inwestorów w specjalnych strefach ekonomicznych.

Warto zweryfikować tę ustawę, bowiem inwestycje są konieczne, jeżeli oczywiście zamierzamy utrzymać to nasze górnictwo.

Skuteczność tego narzędzia prawnego dostrzegł minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej proponując objęcie całego przemysłu stoczniowego właśnie takimi przywilejami inwestycyjnymi.

Czytaj także: Branża stoczniowa dostaje wędkę, i to nie jedną

Zresztą na tym nie koniec propozycji w stosunku do przemysłu stoczniowego, które mogłyby również być użyteczne dla górnictwa.

Jakie propozycje ma Pan na myśli?

- Przede wszystkim zwolnienie przedmiotowe z podatku od towarów i usług (VAT) w produkcji okrętowej i komplementarnej.

Nam nie marzy się zerowy VAT na węgiel. Ale chcielibyśmy, aby nie był on najwyższy na świecie, bo taki właśnie jest w Polsce.

Czyli?

- Czyli wystarczyłoby zredukować VAT z obecnych 23 procent do 15 procent. I już cena węgla dla odbiorców krajowych byłaby niższa, a tym samym polski węgiel byłby bardziej konkurencyjny wobec węgla importowanego.

Kolejnym przykładem logicznej praktyki wobec sektora stoczniowego, która byłaby bardzo użyteczna dla górnictwa, jest ożywienie spławności rzek, a zwłaszcza Odry.

Warto tu przypomnieć, że są państwa w Europie, w których - jak w Holandii - transport rzeczny stanowi 60 procent przewozów masowych. W Niemczech to około 18 procent, a w przypadku Polski, niestety, zaledwie 2 procenty.

Czytaj także: Więcej szans dla transportu śródlądowego

Nastąpił wielki regres w stosunku do lat ubiegłych?

KOMENTARZE (62)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP