PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tomasz Konik, Deloitte, o inwestycjach w górnictwie, problemach branży i kampanii billboardowej

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
08-12-2009 05:05
Tomasz Konik, Deloitte, o inwestycjach w górnictwie, problemach branży i kampanii billboardowej

Zagrożeniem dla polskich kopalń pozostaje import węgla - mówi dla portalu wnp.pl Tomasz Konik, ekspert Deloitte, dyrektor Biura w Katowicach i Krakowie

Górnictwo zakończy rok 2009 na minusie. Jak Pan ocenia sytuację sektora węglowego?
- Akurat, jeżeli chodzi o ten minus, to nie rozdzierałbym szat. Dlatego, że będzie on spowodowany stratą, jaką odnotuje na koniec tego roku Jastrzębska Spółka Węglowa, w którą mocno uderzyła zapaść na rynku stali.

Do tego stopnia, że JSW zmuszona była latem tego roku zaprzestać wydobycia węgla w piątki. Cieszy fakt, że najgorsze JSW ma za sobą. Rynek węgla koksowego się odbudował, w ślad za zwiększonym odbiorem powinny także rosnąć ceny.

Pozostałe spółki, czyli Kompania Węglowa oraz Katowicki Holding Węglowy odnotowują dodatnie wyniki. Także Południowy Koncern Węglowy oraz Lubelski Węgiel Bogdanka mogą się pochwalić dobrymi wynikami.

Natomiast nadal spółki węglowe borykają się z problemem z płynnością finansową. Ważne jest, by kontynuować działania zmierzające do poprawy płynności, co na szczęście ma miejsce.

Sam kryzys pokazał też, że są rezerwy w górnictwie, że można wdrożyć plany antykryzysowe, które przynoszą wymierne rezultaty.

W 2009 roku w Jastrzębskiej Spółce Węglowej zamrożono płace. Między innymi dzięki temu i dzięki zaprzestaniu wydobycia węgla w piątki spółka zdołała przetrwać kryzys bez potrzeby zwalniania pracowników.

Od pierwszego grudnia na ulicach śląskich miast można zobaczyć billboardy z wizerunkiem górnika oświetlającego Warszawę. Na billboardach widnieje hasło: „Wydobywamy węgiel, dajemy pracę, płacimy podatki”. Jak ocenia Pan tę kampanię?

- Oceniam ją bardzo pozytywnie. Niestety, ale górnictwo nadal jest oceniane przez pryzmat niesprawiedliwych stereotypów. Wielu sądzi, że górnictwo jest branżą, do której stale trzeba dopłacać. A wcale tak nie jest, na co zwraca uwagę hasło na billboardach.

Oczywiście zgadzam się, że szkoda, iż ta kampania nie objęła swym zasięgiem całego kraju i ograniczyła się tylko do regionu Górnego Śląska. Ale rozumiem, że chodzi o zbyt szczupłe środki, jakimi dysponowała Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa.

Byłoby dobrze, gdyby nastąpiła kontynuacja i by kolejna tego typu kampania objęła większy obszar Polski.

Podobają mi się same billboardy, to motyw zaczerpnięty ze Stanów Zjednoczonych. Tam na billboardach był górnik oświetlający Waszyngton, a u nas mamy górnika oświetlającego Warszawę.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP