wnp.pl - portal gospodarczy

System bezpieczeństwa maszyn i pojazdów dla budownictwa i górnictwa skalnego w zakresie ograniczeń przekazu wizualnego

Autor: Krzysztof Olejnik
05-10-2009 00:00 |  aktualizacja: 05-10-2009 09:36

W stosunku do pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych technika, w tym przypadku dotycząca pojazdów dla budownictwa i górnictwa, rządzi się podobnymi regułami i celami.

Wnioski

Przeprowadzone powyżej rozważania na temat widoczności z miejsca kierującego i ograniczeń przekazu wizualnego w aspekcie bezpieczeństwa użytkowania budowlanych pojazdów mechanicznych upoważniają do sformułowania następujących spostrzeżeń i wniosków:

  • rozwiązania dotyczące problemu widoczności z pojazdu są jeszcze odległe od takich, które zapewniłyby likwidację zagrożeń wypadkami;

  • należy uporządkować i ujednolicić wymagania zawarte w przepisach dotyczących pojazdów dla budownictwa i ich otoczenia. Niezbędne jest traktowanie układu KPO (Kierujący - Pojazd - Otoczenie), w sposób kompleksowy i systemowy;

  • użytkownicy pojazdów budowlanych, w szczególności dużych ciężarowych, powinni zostać poinformowani o zagrożeniach związanych z manewrowaniem bez urządzeń wspomagających;

  • powinni się dowiedzieć, że są skuteczne urządzenia, które mogą bardzo pomóc kierującemu (konkretne urządzenia do konkretnych kategorii pojazdów);

  • urządzenia te zostały ocenione przez ekspertów i uzyskały "świadectwo przydatności" - kamery, czujniki z jednostką sygnałową - i są polecane jako urządzenia systemu bezpieczeństwa czynnego, działające na rzecz zmniejszenia lub uniknięcia zagrożeń kolizją lub wypadkiem;

  • należy wypromować działania na rzecz ulepszenia systemu bezpieczeństwa. Widzimy problemy w eksploatacji związane z występującymi zagrożeniami wypadkami, staramy się ostrzegać i odpowiedzialnie proponować środki zaradcze.

Wskazane różnice pomiędzy przedstawionym wzorcem widoczności a aktualnie obowiązującymi wymaganiami formalno-prawnymi, a także stanem faktycznym - rzeczywistą realizacją w pojazdach - pozwalają uzmysłowić skalę przedsięwzięć zmierzających do poprawy systemu bezpieczeństwa. Istotna część tych przedsięwzięć może w krótkim czasie przynieść znaczący efekt - obniżenie wskaźników zagrożenia wypadkami oraz ciężkości wypadków.

Literatura

[1] Datka S., Suchorzewski w., Tracz M.: Inżynieria ruchu. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2001.
[2] Olejnik K.: Ergonomiczne aspekty zapewnienia widoczności kierującemu pojazdem mechanicznym w świetle wymagań obowiązujących w Polsce. Ergonomia Transportu, Komitet Ergonomii przy PAN, Kraków 2001.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


OFERTY PRACY

33 780 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

WYSZUKIWARKA NIERUCHOMOŚCI

1 232 738 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

KATALOG FIRM

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

WYSZUKIWARKA PRZETARGÓW UZP

2 632 177 ofert w bazie


WYSZUKIWARKA KOMUNIKATÓW

397 664 komunikatów w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

WYSZUKIWARKA OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

467 objektów w bazie
Wyszukiwanie zaawansowane

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Giełda rolna Rynek Zdrowia Rynek aptek Puls HR Farmer
    Rynek Zdrowia Rynek Spozywczy Dla handlu Property Design Infodent24 Centrum Kreowania Liderów
    Farmer House Market Promocjada Sady Ogrody Rynek seniora Koszyk cenowy
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.