wnp.pl - portal gospodarczy

System bezpieczeństwa maszyn i pojazdów dla budownictwa i górnictwa skalnego w zakresie ograniczeń przekazu wizualnego

napędy i sterowanie
Autor: Krzysztof Olejnik
05-10-2009 00:00 |  aktualizacja: 05-10-2009 09:36

W stosunku do pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych technika, w tym przypadku dotycząca pojazdów dla budownictwa i górnictwa, rządzi się podobnymi regułami i celami.

Wnioski

Przeprowadzone powyżej rozważania na temat widoczności z miejsca kierującego i ograniczeń przekazu wizualnego w aspekcie bezpieczeństwa użytkowania budowlanych pojazdów mechanicznych upoważniają do sformułowania następujących spostrzeżeń i wniosków:
  • rozwiązania dotyczące problemu widoczności z pojazdu są jeszcze odległe od takich, które zapewniłyby likwidację zagrożeń wypadkami;
  • należy uporządkować i ujednolicić wymagania zawarte w przepisach dotyczących pojazdów dla budownictwa i ich otoczenia. Niezbędne jest traktowanie układu KPO (Kierujący - Pojazd - Otoczenie), w sposób kompleksowy i systemowy;
  • użytkownicy pojazdów budowlanych, w szczególności dużych ciężarowych, powinni zostać poinformowani o zagrożeniach związanych z manewrowaniem bez urządzeń wspomagających;
  • powinni się dowiedzieć, że są skuteczne urządzenia, które mogą bardzo pomóc kierującemu (konkretne urządzenia do konkretnych kategorii pojazdów);
  • urządzenia te zostały ocenione przez ekspertów i uzyskały "świadectwo przydatności" - kamery, czujniki z jednostką sygnałową - i są polecane jako urządzenia systemu bezpieczeństwa czynnego, działające na rzecz zmniejszenia lub uniknięcia zagrożeń kolizją lub wypadkiem;
  • należy wypromować działania na rzecz ulepszenia systemu bezpieczeństwa. Widzimy problemy w eksploatacji związane z występującymi zagrożeniami wypadkami, staramy się ostrzegać i odpowiedzialnie proponować środki zaradcze.
Wskazane różnice pomiędzy przedstawionym wzorcem widoczności a aktualnie obowiązującymi wymaganiami formalno-prawnymi, a także stanem faktycznym - rzeczywistą realizacją w pojazdach - pozwalają uzmysłowić skalę przedsięwzięć zmierzających do poprawy systemu bezpieczeństwa. Istotna część tych przedsięwzięć może w krótkim czasie przynieść znaczący efekt - obniżenie wskaźników zagrożenia wypadkami oraz ciężkości wypadków.

Literatura

[1] Datka S., Suchorzewski w., Tracz M.: Inżynieria ruchu. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2001.
[2] Olejnik K.: Ergonomiczne aspekty zapewnienia widoczności kierującemu pojazdem mechanicznym w świetle wymagań obowiązujących w Polsce. Ergonomia Transportu, Komitet Ergonomii przy PAN, Kraków 2001.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Rys. 1. Rozmieszczenie i rozległość obszarów wokół samochodu i obszary, które kierujący powinien mieć możliwość obserwowania w trakcie manewrowania pojazdem - model teoretyczny Rys. 2. Obszary widoczne, a niewidziane w samochodzie kategorii N3 - symulacja; samochód osobowy widoczny ale nie widziany dla kierującego samochodem ciężarowym; przekaz wizualny : bezpośredni - obszary A; pośredni - obszary B; brak przekazu - obszary C Rys. 3. Pojazdy używane w budownictwie i górnictwie - przykłady Rys. 4. Typowe wyposażenie pojazdów w urządzenia widoczności pośredniej - przykłady
Rys. 5. Oddalony widoczny pieszy widziany z kabiny przez kierowcę Rys. 6. Widoczny pieszy stojący blisko samochodu nie jest widziany z kabiny przez kierującego Rys. 7. Dodatkowe nieobowiązkowe do niedawna lustro podglądowe z przodu pojazdu Rys. 8. Czujniki ultradźwiękowe umieszczone na pojeździe, wspomagające kierującego przy cofaniu
Rys. 9. Jednostka sygnałowa umieszczona w kabinie pojazdu pokazująca audiowizualnie strefy w trakcie wykrycia obiektu Rys. 10. Czujniki ultradźwiękowe umieszczone w tylnej części pojazdu - zbliżenie Rys. 11. Zasięg stref obejmowanych przez czujniki ultradźwiękowe zabudowane w maszynie budowlanej, sygnalizowanych audiowizualnie przez jednostkę sygnałową umieszczoną w kabinie pojazdu Rys. 12. Przykład umieszczenia kamery na przedniej zewnętrznej ścianie pojazdu oraz wyświetlacz obrazu z kamery, umieszczony w kabinie pojazdu na desce rozdzielczej

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


OFERTY PRACY

35 558 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

WYSZUKIWARKA NIERUCHOMOŚCI

398 998 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

KATALOG FIRM

5 488 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

WYSZUKIWARKA PRZETARGÓW UZP

2 495 498 ofert w bazie


WYSZUKIWARKA KOMUNIKATÓW

397 672 komunikatów w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

WYSZUKIWARKA OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

467 objektów w bazie
Wyszukiwanie zaawansowane

PARTNERZY

POLECAMY W SERWISACH

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Giełda rolna Rynek Zdrowia Rynek aptek Puls HR Farmer
    Rynek Zdrowia Rynek Spozywczy Dla handlu Property Design Infodent24 Centrum Kształcenia Liderów
    Farmer House Market Promocjada Sady Ogrody Rynek seniora Koszyk cenowy
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.