Koncesjonariusz kopalni węgla kamiennego, Tuva Energy Industrial Corp oraz China Civil Engineering Construction Corp (CCECC), spółka z grupy China Railway Construction Corp, podpisały memorandum of understanding w sprawie sfinansowanie projektu budowy linii kolejowej i terminali załadunkowych.
Obejmują one budowę: 410 kilometrową linię kolejową przeznaczoną dla ruchu pasażersko-towarowego w autonomicznej w Federacji Rosyjskiej Republice Tuwa, która połączy Zagłębie Tuwa z głównym miastem, Kyzył i siecią RŻD (Kolei Rosyjskich) w miejscowości Kuragino (Kraj Krasnodarski) oraz z portem eksportującym węgiel - Wanino (Kraj Chabarowski).
Możliwa jest też budowa linii kolejowej z Kyzyl do zachodnich Chin.
Zadaniem CCECC jest przegląd tych projektów inwestycyjnych oraz ich promocja wśród chińskich instytucji finansowych, którzy mogą zapewnić finansowanie.
Linia kolejowa Kyzył - Kuragino była projektowana przez Rosjan już w 2009 roku, a RŻD szacowały wtedy koszt tej inwestycji na 98,6 mld rubli, które miały po równo sfinansować RŻD i prywatny koncesjonariusz.
Obecnie projekt ten wyceniono na 156 mld rubli, a realizację - na pięć lat.