Porty: będzie więcej przeładunków węgla z importu

Porty: będzie więcej przeładunków węgla z importu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Około 5 mln ton węgla chcą przeładować w tym roku porty w Szczecinie i Świnoujściu, odbudowując poziom przeładunków surowca sprzed dwóch lat. Po raz pierwszy jednak dominować będzie węgiel z importu.

"W tym roku planowane są dwukrotnie wyższe obroty węgla w relacji importowej niż w eksportowej. Importem węgla przez polskie porty zainteresowane są m.in. firmy czeskie i słowackie" - powiedział we wtorek PAP Paweł Walasek z działu handlowego Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Planuje się, że w tym roku w porcie w Świnoujściu będzie przeładowane ok. 3 mln ton węgla, a w Szczecinie ok. 2 mln ton. W pierwszym z portów wysyłany na eksport polski węgiel będzie stanowił ok. 1,3 mln ton, w drugim ok. 1 mln ton. W eksporcie dominuje węgiel energetyczny, w imporcie i tranzycie koksujący, m.in. na potrzeby hut w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Prognozowana wielkość przeładunków rzędu 5 mln ton to mniej więcej tyle, ile odprawiono w portach w 2006 roku. Ubiegły rok przyniósł jednak 15-proc. spadek przeładunków węgla, do 4,3 mln ton. Udział węgla w ogólnej strukturze przeładunków portowych zmniejszył się do 23 proc.

"Jest to wynik nieopłacalności eksportu polskiego węgla drogą morską - sumaryczne koszty wydobycia i wywozu surowca są zbyt wysokie. Z drugiej strony wzrosło zapotrzebowanie na węgiel u krajowych odbiorców, stąd także mniejszy eksport, natychmiast widoczny w portach" - ocenił Walasek.

Przypomniał, że w drugiej połowie ubiegłego roku sytuacja w przeładunkach węgla zaczęła się poprawiać, głównie z powodu rosnącego importu. Jeszcze tylko w niewielkim stopniu eksport przeważał nad importem. W tym roku relacja jest już odwrotna.

Odbiorcami węgla z importu są m.in. należąca do koncernu hutniczego ArcelorMittal Koksownia Zdzieszowice oraz huty w czeskim Trzyńcu i słowackich Koszycach. Odbiorcy w Czechach i na Słowacji odbierają kilkaset tysięcy ton węgla z importu, m.in. z USA i Kanady. Przeładowywany w polskich portach węgiel trafia też do odbiorców w Niemczech.

Zmniejszenie przeładunków węgla w portach to efekt spadku eksportu tego surowca, który w ciągu dziesięciu ostatnich lat zmalał o blisko 20 mln ton. W 1997 roku kopalnie sprzedawały za granicę 30,6 mln ton, w ubiegłym roku powyżej 12 mln ton. W 2007 r. spadek eksportu był największy w ostatnich latach. Import sięgnął natomiast ok. 6 mln ton, z czego połowa z Rosji.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu są głównym miejscem przeładunków węgla, transportowanego z i do Polski drogą morską. W ubiegłym roku spadek przeładunków ogółem, przede wszystkim z powodu mniejszej ilości węgla, wyniósł 3 proc., z 19,2 mln ton w 2006 r. do ponad 18,6 mln ton w 2007 r. Niegdyś łączne przeładunki sięgały 25 mln ton ładunków rocznie; węgla ponad 7 mln ton.

W ubiegłym roku ładunki drobnicowe stanowiły 43 proc. obrotów portów w Szczecinie i Świnoujściu. Udział węgla to 23 proc., rudy 6 proc., innych ładunków masowych 15 proc. Zboże to ok. 8 proc., a produkty naftowe 5 proc. Eksperci prognozują, że ilość ładunków innych niż masowe będzie nadal rosnąć.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zamknął miniony rok zyskiem netto zbliżonym do 26 mln zł, wobec ponad 14,5 mln zł rok wcześniej. Przychody wyniosły 137,7 mln zł i były o ponad 10 proc. wyższe niż w roku 2006.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Porty: będzie więcej przeładunków węgla z importu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!