XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

PGG przedstawiła nową strategię: zabezpieczyć krajowy rynek, dostarczać węgiel o wysokiej jakości

PGG przedstawiła nową strategię: zabezpieczyć krajowy rynek, dostarczać węgiel o wysokiej jakości
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes Polskiej Grupy Górniczej Tomasz Rogala przedstawił strategię spółki na lata 2017-2030. PGG zamierza produkować około 30 mln ton węgla rocznie. Każdego roku na inwestycje ma przeznaczać ok. 1,7 mld zł. Polska Grupa Górnicza nie zamierza budować nowej kopalni.

Na początku prezentacji strategii PGG odtworzono nagranie z wystąpieniem wiceministra energii Grzegorza Tobiszowskiego. Zaznaczył on, że strategia PGG opiera się na pięciu filarach: zapewnieniu stabilnych miejsc pracy, realizowaniu niezbędnych inwestycji, działaniom uwzględniającym kwestie dotyczące ochrony środowiska, budowie efektywnego rynku sprzedaży węgla oraz zapewnieniu inwestorom zwrotu z inwestycji w PGG.

Prezes PGG Tomasz Rogala wskazał na wstępie, że strategię zbudowano w kluczowym momencie, jakim była niedawna konsolidacja sektora górniczego na Śląsku (PGG przejęła bowiem kopalnie Katowickiego Holdingu Węglowego).

Prezes Rogala zaznaczył, że realizacja strategii spółki do roku 2030 prowadzić ma do rentowności, wzrostu wartości spółki oraz zapewnienia inwestorom zapisanej w dokumentach i oczekiwanej przez nich stopy zwrotu (na koniec 2017 roku PGG spodziewa się około 400 mln zł zysku).

PGG z początkiem przyszłego roku ma przekształcić się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Za kilka lat spółka miałaby zadebiutować na giełdzie, o czym wspominał wcześniej minister energii Krzysztof Tchórzewski.

W strategii PGG zapisano między innymi osiągnięcie w 2030 roku wyniku EBITDA na poziomie 2,8 mld zł, wobec 1,4 mld zł szacowanego na 2017 rok. Celem PGG jest obniżenie jednostkowego gotówkowego kosztu produkcji węgla z 239 zł na tonę w 2017 roku do poziomu 203 zł na tonę w roku 2030. To zaś oznacza około 15-procentową redukcję kosztów.

Capex, czyli nakłady na inwestycje, mają się kształtować na poziomie ok. 1,7 mld zł rocznie. Przeszło 13,1 mld zł spółka zamierza wydać do 2030 roku na roboty drążeniowe. W sumie ma powstać prawie 1,8 tys. km nowych wyrobisk.

Ponad 2,1 mld zł PGG chce wydać na inwestycje w urządzenia transportowe, przeszło 1 mld zł na głębienie i modernizację szybów. Nieco niższe inwestycje obejmą także modernizację zakładów przeróbki węgla. Z 16 ma ich zostać w PGG  9. Mają one dać możliwość produkcji węgla o wysokich parametrach jakościowych, na który jest zapotrzebowanie na rynku.

W ciągu najbliższych 14 lat PGG zamierza udostępnić do wydobycia nowe złoża: Imielin Północ, Śmiłowice, Za Rowem Bełckim i Murcki Głębokie. W sumie chodzi o 261 mln ton węgla.

Spółka zamierza ustabilizować roczną produkcję na średnim poziomie ok. 30 mln ton węgla.

Ważne będzie możliwie jak najbardziej efektywne wykorzystywanie maszyn i urządzeń. W PGG znajduje się ok. 8 tys. obudów zmechanizowanych, 47 kombajnów ścianowych oraz 88 kombajnów chodnikowych, 1,3 tys. układów transportujących, a poza tym 270 podziemnych kolejek. To majątek wart ponad 7 mld zł.

- Jesteśmy też wielką podziemną firmą transportową - zaznaczał prezes Rogala.

Dla PGG wiodącym jest rynek energetyki zawodowej. Firma zamierza też umacniać swą pozycję w segmencie ciepłownictwa i energetyki przemysłowej, a także wśród odbiorców z sektora komunalno-bytowego. Udział Grupy w dostawach do energetyki ma wzrosnąć z 39 proc. w roku 2017 do ok. 41 proc. w roku 2030, natomiast w segmencie ciepłowniczym i energetyki przemysłowej ma nastąpić wzrost z 54 do 77 proc.

Jeżeli chodzi o rynek komunalny i odbiorców indywidualnych, to PGG posiada w nim obecnie 42 proc. udziału. Zamierza zwiększyć go do 53 proc. w 2030 roku. Tu nacisk kładziony będzie na produkcję węgli ekologicznych.

PGG rozwija sprzedaż węgla przez internet, a poza tym stawia na bezpośrednie rozmowy z odbiorcami. Tak, by dostarczać paliwo o oczekiwanych parametrach jakościowych.

PGG zatrudnia 43 tys. 300 osób. Zamierza sobie zapewnić stabilność kluczowych kadr. I zapobiegać powstawaniu luki pokoleniowej w kopalniach. PGG zamierza też wprowadzić motywacyjny system wynagrodzeń. Tu szykują się żmudne negocjacje nowego układu zbiorowego pracy.

PGG stawia sobie też cele w zakresie ochrony środowiska. Chodzi głownie o zagospodarowanie odpadów, a także towarzyszącego złożom węgla metanu oraz poprawę jakości wód, ograniczenie zarzutu zanieczyszczeń, a także redukcję hałasu. Do 2030 roku PGG chce przeznaczyć na ochronę środowiska 2,6 mld zł.

W PGG funkcjonuje teraz dziewięć kopalń.  Większość to kopalnie zespolone. Po prezentacji strategii prezes Rogala zaznaczył, że - przynajmniej na razie - spółka nie zamierza budować nowej kopalni. Ważna będzie stabilizacja wydobycia oraz oferowanie węgla odpowiedniej jakości, o parametrach pożądanych przez odbiorców.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PGG przedstawiła nową strategię: zabezpieczyć krajowy rynek, dostarczać węgiel o wysokiej jakości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!