Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Paweł Podsiadło, prezes CZH: szeroki tor dobije polskie górnictwo!

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
21-02-2014 12:23
Paweł Podsiadło, prezes CZH: szeroki tor dobije polskie górnictwo!
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Przez przedłużenie szerokiego toru do Wiednia polskie górnictwo straci atut w postaci renty geograficznej - mówi dla portalu wnp.pl Paweł Podsiadło, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa.

W projekcie przedłużenia szerokiego toru do Wiednia dostrzega Pan ogromne zagrożenie dla polskiego górnictwa?
- Tak, zgadza się. Jako Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa jesteśmy właścicielami Euroterminalu w Sławkowie. Rosjanie od dłuższego czasu nie ukrywają, że zależy im na utworzeniu nowego korytarza transportowego łączącego Daleki Wschód z Europą Środkową.

Projekt ma przedłużyć szeroki tor z Rosji przez Ukrainę do Słowacji o odcinek do Austrii.

Dzięki temu przejazd z Azji do Europy trwający drogą morską 30 dni zostanie skrócony do 14 dni. Na Słowacji szerokie tory dochodzą do Koszyc, 89 km od granicy z Ukrainą. Mają zostać przedłużone do Bratysławy, a z niej do Wiednia. Długość nowego odcinka wyniesie 575 km.

Projekt ma poparcie rządów Czech, Słowacji, Węgier i Austrii. W projekcie przewidziano również budowę wielkiego centrum logistycznego nad Dunajem, pomiędzy Bratysławą i Wiedniem.

Dla polskiego górnictwa, a co za tym idzie - dla regionu Górnego Śląska - może to być zabójcze. Tym szerokim torem mają bowiem być przewożone paliwa, a więc węgiel kamienny.

Skończy się atut w postaci renty geograficznej?

- Dokładnie! Tym szerokim torem węgiel z Rosji wjedzie do Czech, gdzie nasz eksport węgla stanowi 25 proc. całości eksportu tego surowca, a także do Niemiec. Przez to polskie górnictwo straci atut w postaci renty geograficznej. Skutki tego dla górnictwa ulokowanego na Górnym Śląsku mogą być zabójcze.

Co na to polski rząd?

- Głównie patrzono na ten projekt pod kątem tego, czy nie będzie on zagrożeniem dla PKP LHS. I rzeczywiście nie będzie. Ta spółka będzie mogła nadal realizować przewozy. Raptem pięć pociągów jeździ do ArcelorMittal Poland i kolejnych pięć do terminali wzdłuż szerokiego toru.

Dla PKP LHS nie będzie więc zagrożenia. Natomiast będzie ono dla polskiego górnictwa, regionu Górnego Śląska i dla całej Polski.

Rosjanie namówili do realizacji projektu Czechów, Słowaków, Węgrów i Austriaków. Kiedy ten projekt zostanie zrealizowany, a ma być gotowy za pięć lat - czyli praktycznie za moment - zmienią się wektory przewozów.

KOMENTARZE (36)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP