PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowa kolejka i zrewitalizowana komora w kopalni "Guido"

Autor: PAP
14-10-2012 09:32

O podwieszaną kolejkę górniczą, która zostanie udostępniona turystom oraz o zrewitalizowaną komorę K8, która stanie się miejscem kultury, wzbogaciła się Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego "Guido" w Zabrzu. Otwarcie obu atrakcji zaplanowano na najbliższą sobotę.

Kopalnia, na bazie której działa Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego "Guido", powstała w 1855 r. W 1967 utworzono tam kopalnię doświadczalną, a w latach 1982-1996 funkcjonował "Skansen Górniczy Guido". Od czasu ponownego otwarcia dla ruchu turystycznego w czerwcu 2007 r. - dzięki współpracy samorządów miejskiego i wojewódzkiego - w kopalni udostępniono turystom oba poziomy: 170 m i 320 m.

Na głębokości 170 metrów prezentowane są m.in. praca górnika, wydobycie węgla i maszyny z przełomu XIX i XX wieku. Idąc kilkusetmetrową trasą można też obejrzeć podziemne stajnie i narzędzia.

Najciekawszą częścią poziomu 320 jest ponaddwukilometrowa trasa turystyczna z autentyczną współczesną ścianą wydobywczą i potrzebnymi do urobku i dostawy węgla maszynami, m.in. kombajnem górniczym i przenośnikami. Prócz tego w komorach na tym poziomie organizowane są różne uroczystości, np. barbórkowe karczmy górnicze, a także imprezy w ramach projektów "Poziom sztuki" czy "Muzyka na poziomie".

Obie nowe inwestycje w "Guido" przeprowadzono 320 metrów pod ziemią. Zasilaną elektrycznie kolejkę o łącznej długości 360 metrów zainstalowano w tzw. przekopie wentylacyjnym, będącym jedną z dwóch głównych wyrobisk tego poziomu. Na początku i na końcu trasy zamontowano stacje wsiadania i wysiadania, mniej więcej w połowie trasy wykonano stanowisko serwisowe. Konieczne też było wyposażenie wyrobiska w odpowiednie instalacje elektryczną, sterowniczą i sygnalizacyjno-ostrzegawczą.

Jak przekonują przedstawiciele kopalni, będzie to prawdopodobnie jedyna w Europie podwieszana kolejka górnicza udostępniona turystom. Kolejki takie instaluje się zwykle w bocznych ciągach transportowych kopalń - do transportu materiałów i ludzi. Są elastyczniejsze w zastosowaniu od kolejek spągowych (torowych). Zamiast budowy kosztochłonnych i trudnych w utrzymaniu torowisk, ich trasy jezdne podwiesza się np. do obudów wyrobisk.

Zrewitalizowana komora, nazwana teraz K8, dawniej była znana jako komora badawcza nr 8 lub komora biesiadna. W ostatnich latach organizowano w niej m.in. imprezy komercyjne i koncerty. Teraz zmodernizowano ją, m.in. instalując na ceglanych ścianach z łukowym sklepieniem specjalną konstrukcję mającą poprawiać akustykę, a także wyposażając w trybunę teleskopową i szereg instalacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP