PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie ulegać presji obniżki cen węgla

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
23-01-2013 05:37
Nie ulegać presji obniżki cen węgla
fot. PTWP

Elektroenergetyka negocjuje ceny zakupu w kontraktach krótkoterminowych na poziomie około 20 proc. niższym niż w roku ubiegłym - mówi dla portalu wnp.pl Adam Gorszanów, prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

Mamy początek 2013 roku, to czas podsumowań i analiz. Jak ocenia Pan rok 2012 i czego się spodziewa po roku 2013?
- Nastroje wśród sprzedawców krajowego węgla nie są najlepsze i z niepokojem oczekujemy najbliższych miesięcy. Po doskonałym 2011 roku w sprzedaży opału nastąpiło gwałtowne wyhamowanie.

Według przybliżonych danych sprzedaż węgla kamiennego spadła o około 8 proc., co koresponduje z podobnym spadkiem produkcji przemysłowej, o jakim ostatnio poinformował GUS.

Do 15 mln ton węgla na zwałach kopalnianych i złożonych przy elektrowniach, należy dodać przynajmniej 1,5 mln ton, jakie mają na magazynach pozostali odbiorcy komunalno-przemysłowi oraz pośrednicy i składy opałowe.

Wysokie średnie temperatury w czwartym kwartale 2012 roku spowodowały, że sprzedaż na składach opałowych była nawet o 20 proc. niższa niż rok wcześniej. Klient finalny zadowala się węglem o niskiej wartości opałowej i tutaj bardzo konkurencyjny cenowo jest węgiel importowany ze Wschodu.

Czy można było zapobiec tak dużemu spadkowi sprzedaży węgla kamiennego?

- O spadku decydują przede wszystkim przyczyny makroekonomiczne. Zmniejszenie produkcji przemysłowej ogranicza zapotrzebowanie na energię elektryczną i w konsekwencji na węgiel służący do jej produkcji.

Na to nałożyła się ostatnia ciepła zima. I chociaż w przypadku sektora ciepłowniczego spadek zakupów nie jest tak drastyczny, jak w elektroenergetyce, zauważamy duże zmniejszenie popytu w sprzedaży detalicznej węgla opałowego.

Można było jedynie podejmować działania łagodzące negatywne tendencje. W mojej ocenie producenci mogli szybciej zareagować na pogorszenie koniunktury podejmując negocjacje cenowe z elektroenergetyką i oferując sieciom dystrybucyjnym węgiel opałowy po cenach umożliwiających konkurowanie z węglem importowanym.

Za to mieliśmy irytującą bierność?

- Za grzech zaniechania należy uznać brak promocji polskiego węgla kamiennego. I to w sytuacji, gdy podmioty dystrybuujące węgiel importowany nie szczędzą środków na reklamę, a bywa, że niektóre z nich również i na dezinformację klientów.

Co nas zatem czeka w najbliższych miesiącach?

- Rozpoczął się bardzo trudny okres - walki o klienta i utrzymania pozycji na rynku. I to zarówno w wymiarze producent-elektroenergetyka, jak i skład opałowy-klient indywidualny.

Zaowocowało to już znacznym spadkiem cen węgla oferowanego w sprzedaży. Dzisiaj elektroenergetyka negocjuje ceny zakupu w kontraktach krótkoterminowych na poziomie około 20 proc. niższym niż w roku ubiegłym. Co więcej, często domaga się w zamian od dostawców opału zakupu wyprodukowanej przez siebie energii elektrycznej.

KOMENTARZE (20)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP