Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Łukasz Horbacz, szef Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla, o niedoborze surowca i cenach

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
25-10-2017 07:10 |  aktualizacja: 25-10-2017 07:09
Łukasz Horbacz, szef Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla, o niedoborze surowca i cenach
Fot. PTWP (Renata Respondek)

Niektórzy kupili więcej węgla niż potrzebują. Kupowali na zapas, bowiem obawiali się, że tego węgla zabraknie, bądź że będzie jeszcze droższy - mówi dla portalu wnp.pl Łukasz Horbacz, prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

  • Łukasz Horbacz wskazuje, że za tonę miału przyzwoitej jakości trzeba zapłacić w detalu ponad 600 zł.
  • Problemem jest obecnie brak węglarek. Bierze się on stąd, że branża kruszyw przeżywa istny boom.
  • - Dochodzi zatem do konkurencji między węglem a kruszywem - podkreśla Łukasz Horbacz.

Jak Pan sądzi, ile węgla może nam zabraknąć na polskim rynku w najbliższych miesiącach?

- Niestety, jako Izba nie dysponujemy aktualnymi danymi odnośnie struktury i wolumenu produkcji w rodzimych kopalniach.

Natomiast braki węgla rzeczywiście są teraz odczuwalne na rynku. Mam tu na myśli rynek komunalno-bytowy, bowiem sytuacji na rynku energetyki zawodowej nie analizujemy.

Na początku tego roku, w pierwszym i drugim kwartale, dużym problemem było zbyt niskie wydobycie węgla przez krajowych producentów surowca. Wynikało ono z braku inwestycji przed laty. Spółki węglowe nie inwestowały wtedy, gdyż po prostu walczyły o przetrwanie.

Dodatkowo doszły nagłe zdarzenia, jak obwały stropu, które wpłynęły na zmniejszenie wydobycia. Kolejnym czynnikiem były uchwały antysmogowe w Małopolsce i na Śląsku, które wyeliminowały z rynku około 600 tysięcy ton mułów i flotokoncentratów.

Rynek nie znosi próżni, więc ten niedobór byłby zaspokajany węglem z importu. Jednak problemy natury logistycznej dały znać o sobie. Przykładem remont mostu w Małaszewiczach, który spowodował, że trzeba było przekierowywać ten węgiel.

 Obecnie kolejnym problemem jest brak węglarek?


 - Dokładnie tak. Ten brak wynika stąd, że branża kruszyw przeżywa istny boom.

Przewozy kruszyw pewnie będą w tym roku rekordowe. Dochodzi zatem do konkurencji między węglem a kruszywem. Nie należy przy tym zapominać o inwestycjach w infrastrukturę kolejową.

Trwają remonty i modernizacje, przez co spadła średnia prędkość przewozów Cargo. Wynosiła ona bowiem około 22, 5 km/h, a teraz wynosi około 20 km/h.

Poziom inwestycji infrastrukturalnych na kolei ma być w 2018 roku podwojony. Czeka nas więc powtórka z tegorocznych problemów. Pewnie będą objazdy i czas przewozu się wydłuży.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 681 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP