Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

JSW: wnioski komisji zajmującej się wypadkiem w kopalni Krupiński

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
24-01-2012 13:19

Trwająca od 5 do 12 maja 2011 r. akcja ratownicza w należącej do JSW kopalni Krupiński, związana z ratowaniem ludzi, prowadzona była w skrajnie trudnych warunkach.

Komisja zajmująca się wypadkiem w kopalni Krupiński wyciągnęła szereg wniosków. I tak, jeśli chodzi o przyczyny zapalenia metanu, to wzięto pod lupę nagromadzenie metanu o niebezpiecznych stężeniach w ścianie N-12 (przewietrzanej sposobem na „U”) w zamkniętej przestrzeni przenośnika ścianowego oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie w górnym odcinku ściany.
Okolicznościami sprzyjającymi tworzeniu się niebezpiecznych stężeń metanu były:
- zaleganie pokładu 329/2 w odległości 5÷8 m poniżej eksploatowanego pokładu, brak przewietrzania zamkniętej przestrzeni przenośnika zgrzebłowego ścianowego, w wyniku nieuruchomienia, służącej temu celowi, instalacji sprężonego powietrza, zmniejszenie przekroju chodnika wentylacyjnego N-12 w rejonie przegrody wentylacyjnej powstałe w trakcie biegu ściany, doprowadzanie do ściany N-12 powietrza w ilości 1300 m3/min, zakłócenie przepływu powietrza przez ścianę przed zdarzeniem, w wyniku:
- uruchomienia wentylatora lutniowego WLE-803A, doprowadzającego powietrze do skrzyżowania ściany N-12 z chodnikiem wentylacyjnym N-12 (na kilka godzin przed zdarzeniem),
- pozostawienia kombajnu w górnym odcinku ściany (po zmianie 2),
- przebywania kilkunastu pracowników w górnym odcinku ściany w rejonie skrzyżowania z chodnikiem wentylacyjnym N-12 (bezpośrednio przed zdarzeniem),
- rozszczelnienia przegrody wentylacyjnej podczas wykonywania transportu materiałów do ściany (bezpośrednio przed zdarzeniem), nieuruchomienia dwóch strumienic, zlokalizowanych w rejonie wylotu ze ściany.

Inicjałem zapalenia metanu były iskry mechaniczne, powstałe w wyniku wzajemnego tarcia metalowych elementów, podczas krótkotrwałej jazdy do tyłu przenośnika ścianowego, zablokowanego w wyniku zakleszczenia pod kombajnem transportowanych materiałów (stojaki hydrauliczne i drewniane, przedłużacze mechaniczne stojaków obudowy zmechanizowanej).

Najbardziej prawdopodobnym źródłem powstania iskier było: tarcie lub udar ruchomych elementów przenośnika (zgrzebła i łańcuch) o rynnę przenośnika w jego dolnej przestrzeni lub o metalowy element, transportowany przenośnikiem, lub tarcie lub udar ruchomych elementów przenośnika, bądź metalowego elementu transportowanego przenośnikiem, o korpus kombajnu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP