Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

JSW: inwestycje w system podziemnego transportu

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
28-09-2012 10:41

Jastrzębska Spółka Węglowa deklaruje, że do 2015 roku chce gruntownie zmodernizować system podziemnego transportu. Koszt to ponad 219 mln złotych.

W JSW wskazują, że jest wiele obszarów, gdzie można znaleźć wymierne oszczędności, bo podziemne trasy służące do transportu materiałów i przewożenia załogi - w pięciu kopalniach należących do spółki - liczą ponad 300 km.
Wysiłek pracowników włożony w dotarcie do stanowiska pracy i czas dostawy materiałów do podziemnego wyrobiska przekładają się na konkretne pieniądze. Na drogach transportu dochodzi też do wypadków.

- Modernizacja systemów transportu jest obecnie naszym priorytetem w obszarze technicznym - mówi Jarosław Zagórowski, prezes JSW. - To jeden ze sposobów podnoszenia efektywności pracy, ale nie chodzi tu tylko o optymalizację kosztów, ale także o poprawę komfortu pracy załogi i bezpieczeństwa pracy. Profesjonalnie przygotowany projekt i opracowane szczegółowo konkretne zadania, pozwolą nam na zrealizowanie tak znaczącej inwestycji w okresie niecałych dwóch i pół roku.

Prace związane z unowocześnianiem transportu dołowego rozpoczęły się w 2008 roku od porównania systemów transportu stosowanych w poszczególnych kopalniach.

Postanowiono je ujednolicić, uznając, że docelowo w JSW powinny funkcjonować najwyżej dwa systemy: kolejki spągowe zębate z napędem własnym oraz kolejki podwieszone z napędem własnym, z naciskiem na jak najszersze wprowadzanie tych ostatnich.

Stopniowo zaczęto eliminować najbardziej niebezpieczne i mało efektywne systemy transportowe oparte na kolejkach z napędem linowym i zastępować je kolejkami podwieszanymi z napędem własnym.

Oprócz tego do przewożenia materiałów na dole kopalni, za przykładem kopalni Budryk, zaczęto w szerszej skali stosować kontenery, które produkowane są przy współpracy z Jastrzębskimi Zakładami Remontowymi, wchodzącymi w skład grupy kapitałowej JSW.

Na przełomie lat 2011/2012 wyprodukowano 740 takich wozów, a w najbliższym czasie planowane jest wyprodukowanie następnych 895.

Kontenery - na co zwracają uwagę w JSW - gwarantują płynność transportu i dzięki nim można zrezygnować z niezwykle czasochłonnego przeładowywania materiałów. A im rzadziej materiały są przeładowywane, tym mniej jest wypadków związanych z tymi pracami.

Wraz z unowocześnianiem transportu dołowego liczba wypadków związanych z transportem materiałów i ludzi w JSW zaczęła spadać - z ponad 30 rocznie w latach 2008 i 2009 do 23 w 2010 i 19 w 2011 roku.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP