PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gorszanów: w Nowej KW konieczna będzie rewolucja w zarządzaniu

Autor: WNP.PL (Rozmawiał: Jerzy Dudała)
03-03-2015 09:21
Gorszanów: w Nowej KW konieczna będzie rewolucja w zarządzaniu

Obecnie istniejąca nadwyżka zalegającego węgla na krajowym rynku, w stosunku do rocznego zapotrzebowania, wynosi około 17 mln ton - twierdzi Adam Gorszanów.

Fot. PTWP (Michał Oleksy)

Rynek węgla opałowego w Polsce to pustynia marketingowa, na której rządzi brutalne prawo najniższej ceny - mówi dla portalu wnp.pl Adam Gorszanów, prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

Jak ocenia Pan biznesplan dla tzw. Nowej Kompanii Węglowej?
- Założenia planu, z którymi mogliśmy się zapoznać za pośrednictwem przekazu medialnego, są bardzo ambitne. Osiągnięcie zysku ebitda w dwa lata na poziomie ponad 2 mld z obecnej gigantycznej straty i obniżenie kosztów wydobycia do 200 zł - wymagać będzie w rewolucji w zarządzaniu i organizacji.

Czy Pańskim zdaniem wszystkie strony, to jest zarząd, właściciel, strona związkowa i pracownicy mają świadomość skali wyzwań i wyrzeczeń?

- Założenia planu nie odnoszą się specjalnie do warunków makrootoczenia rynkowego.

Obecnie istniejąca nadwyżka zalegającego węgla na krajowym rynku, w stosunku do rocznego zapotrzebowania, wynosi około 17 mln ton.

Przy spadającym aktualnie popycie, import w roku 2014 nie zmalał, inni uczestnicy gry rynkowej - na przykład Bogdanka i Silesia - planują raczej wzrost produkcji i sprzedaży, niż jej ograniczanie.

Tauron nie po to kupuje kopalnię Brzeszcze, aby ta kopalnia przynosiła dalej stratę. To pewne, że postawi na jej rozwój i wydatne zwiększenie sprzedaży.

Wszyscy producenci zapowiadają zwiększenie wypadu sortymentów węgla opałowego dedykowanego klientom indywidualnym, ale...

Ale co?

- Ale ten segment rynku nie jest przecież z gumy i w ostatnich dwóch latach się zmniejszył o około 20 proc.

Przeprowadzone w lutym na zlecenie Izby przez TNS OBOP badanie preferencji konsumentów, przy dokonywaniu zakupów węgla, pokazało, iż w 87 proc. czynnikiem najistotniejszym przy zakupie była cena. Nie mają znaczenia źródło pochodzenia, jakość, nawet miejsce zakupu.

Co to oznacza?

- Rynek węgla opałowego w Polsce to pustynia marketingowa, na której rządzi brutalne prawo najniższej ceny.

Ignorowanie tego faktu prowadzi tylko do dalszego umacniania się na rynku węgla z importu i spadku sprzedaży dla krajowych producentów.

Rozmawiał: Jerzy Dudała



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP