Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Górnicze PR leży odłogiem

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
05-12-2007 12:09
Górnicze PR leży odłogiem

W Polsce, poza Górnym Śląskiem, wyjątkowo źle mówi się o górnikach i górnictwie. Trudno, by było inaczej, skoro public relations w górnictwie leży odłogiem.

Od lat powtarza się w Polsce stereotypowe opinie, że górnicy to darmozjady, a branża węglowa to "czarna dziura". Górnictwo zasługuje na dużo lepszy wizerunek. Ten stereotypowy jest mocno niesprawiedliwy, bo oparty o fałszywe przesłanki.
Wiadomo - stereotypy biorą się z niewiedzy. Niestety w ogólnopolskich mediach nie zauważa się roli sektora węglowego i jego wpływu na gospodarkę. Pozytywne aspekty funkcjonowania górnictwa są pomijane, pokazuje się tylko negatywy - występujące przecież w każdej branży - oraz wypadki, do których dochodzi na kopalniach.

Znany socjolog Erving Goffman wskazywał, że im większy dystans dzieli nas od danej kategorii osób (tutaj górników) lub od danego środowiska, tym bardziej stereotypowo je postrzegamy. Niestety samo górnictwo - w tym spółki węglowe - nie robi nic, by wizerunek sektora węglowego zmieniał się na lepsze.

Wiadomo, że zasoby węgla kamiennego oraz brunatnego to duży atut Polski. Tym bardziej teraz, kiedy wiadomo, że znacząco będzie rosło zapotrzebowanie na energię elektryczną, która w przypadku Polski w 95 proc. wytwarzana jest właśnie z węgla. Zasoby węgla to atut choćby w kontekście nieprzewidywalności Rosjan, czyli Gazpromu w zakresie dostaw gazu.

Wiadomo, że public relations to budowa reputacji danej branży, czy danej firmy. Działania z zakresu public relations powinny być permanentne i długofalowe. Powinny też obejmować wszelkie obszary działalności danej spółki.

W przypadku górnictwa i spółek węglowych zamiast public relations mamy co najwyżej do czynienia z rzadkimi i mało przemyślanymi akcjami merketingowymi. Brakuje działań prowadzonych stale i konsekwentnie. Takich, które pozwoliłyby ludziom przejrzeć na oczy i dostrzec, że górnictwo to sektor istotny dla całej gospodarki. I że na węgiel trzeba też patrzeć w kontekście cen energii elektrycznej, której rozwijająca się gospodarka będzie potrzebowała coraz więcej.

Jednak w spółkach węglowych nie ma stosownych działów zajmujących się public relations z prawdziwego zdarzenia. Nikt nie myśli o tym, jak długofalowo zmieniać kiepski wizerunek spółek węglowych.

Wiadomo, że przy byle jakim produkcie nie pomoże nawet najlepszy pijar. Tyle że węgiel koksowy i energetyczny to teraz chodliwy towar. I w najbliższych latach takim pozostanie.

- Trzeba wskazywać na to, że górnictwo jest branżą istotną nie tylko dla Śląska, ale dla całej Polski i całej polskiej gospodarki - ocenia poseł Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Tobiszowski. - Niestety branża węglowa jest nadal źle postrzegana.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP