PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dystrybucja węgla na polskim rynku: optymizmu jak na lekarstwo

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
01-07-2014 12:50 |  aktualizacja: 01-07-2014 14:13
Dystrybucja węgla na polskim rynku: optymizmu jak na lekarstwo
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Żeby poprawić pozycję konkurencyjną polskiego węgla na rynku, potrzebna jest współpraca producentów i sprzedawców tego surowca. Potrzebna jest certyfikacja paliwa i sprzedawców.

Czasy koniunktury na węgiel i jego wysokich cen (bezpowrotnie?) minęły. Obecnie mamy niskie ceny oraz nadpodaż surowca na rynku międzynarodowym. A polscy producenci węgla zmagają się z coraz to większymi problemami. To niepokoi zarówno dostawców sprzętu do kopalń, jak i dystrybutorów surowca.
- Uważam, że w celu poprawy pozycji konkurencyjnej polskiego węgla na rodzimym rynku, który to węgiel jest ok. 30 proc. droższy od importowanego, potrzebna jest kooperacja producentów i sprzedawców polskiego węgla - zaznacza w rozmowie z portalem wnp.pl Adam Gorszanów, prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla. - Należy wprowadzić w życie certyfikację surowca i sprzedawców węgla w Polsce. Konieczne są też zmiany w zamówieniach publicznych. Kryterium najniższej ceny, bez brania pod uwagę jakości, preferuje obecnie węgiel z importu. I środki budżetowe na przykład na utrzymanie wojska czy polskich szpitali nie trafiają obecnie do polskich kopalń. Uważam, że bardziej transparentnie powinny być prowadzone zamówienia w sektorze ciepłowniczym. Spełnienie tych postulatów mogłoby poprawić konkurencyjność polskiego węgla na rodzimym rynku - podkreśla Adam Gorszanów.

Gdy mieliśmy do czynienia z koniunkturą na światowym rynku węgla i wysokimi cenami tego surowca, to rodzime górnictwo i tak nie mogło w wystarczający sposób skorzystać z tej koniunktury, bowiem nie było w stanie wydobyć tyle węgla, ile potrzebował rynek.

Wszedł więc w to miejsce węgiel z importu, wypychając w kolejnych latach z polskiego rynku węgiel wydobywany w polskich kopalniach. A renta geograficzna obniża się. Niedawno można było wytyczyć linię w okolicach Warszawy, teraz gdzieś w okolicy Łodzi. I ta linia stopniowo przesuwa się w kierunku południa.

Importerzy inwestują, poprawiają swą infrastrukturę.

Przykładem białostocka spółka Barter, inwestująca w segment detalicznej sprzedaży węgla. Barter SA, importer i dystrybutor węgla kamiennego, sprzedaje opał luzem, w ilościach hurtowych, jako produkt masowy oraz konfekcjonowany w workach, trafiający do klientów detalicznych poprzez dystrybutorów, składy opałowe i detaliczne sieci handlowe.

- Po wprowadzeniu na rynek Eco Powera, naszego pierwszego konfekcjonowanego ekogroszku, postanowiliśmy zainwestować w kolejne linie pakująco-ważące i wyposażyć w nie swoje wszystkie składy węgla: w Sokółce, Ostrowach koło Kutna i w Babach koło Piotrkowa Trybunalskiego - mówi Grzegorz Dworakowski, dyrektor ds. rozwoju rynku towarów konfekcjonowanych Barter SA.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP