PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czarnym pijarem w górnictwo!

Autor: Jerzy Dudała
26-03-2008 08:51
Czarnym pijarem w górnictwo!

Górnictwo jest postrzegane w Polsce stereotypowo, a przez to niesprawiedliwie. Taką ocenę branży węglowej umacnia tzw. czarny pijar, czyli zaplanowane działanie komunikacyjne na szkodę wizerunku górnictwa - alarmuje wnp.pl.

W przypadku sektora górniczego jest tak, że mówi się i pisze o nim zazwyczaj stereotypowo. Nawet gdyby w górnictwie zaszła jakaś pozytywna zmiana, to i tak znaleźliby się tacy, którzy sukces przedstawiliby jako porażkę.
Górnictwo jako branża oraz poszczególne spółki węglowe nie prowadzą działań z zakresu public relations. Nie ma osób, których zadaniem byłaby długofalowa i permanentna budowa reputacji i dobrego wizerunku całego sektora węglowego i przedsiębiorstw górniczych.

Od lat górnictwo postrzegane jest jako schyłkowy sektor, do którego wszyscy muszą dopłacać. A przecież w Polsce aż 95 proc. energii elektrycznej wytwarza się z węgla. W tym ok. 55 proc. produkcji prądu przypada na węgiel kamienny.

To swoiste kuriozum - tak znacząca i przyszłościowa branża nie dba o swój wizerunek i nie zatrudnia fachowców od public relations.

- Spółki węglowe powinny poświęcić dużo więcej energii na komunikowanie opinii publicznej o osiągnięciach własnych - ocenia Jerzy Markowski, były wiceminister gospodarki. - Chodzi tu o osiągnięcia z różnych obszarów, także te dotyczące nowych rozwiązań, czy technologii.

Według Markowskiego niechęć do górnictwa bierze się też stąd, że z osiem, czy dziesięć lat temu w dobrym tonie, również wśród pracowników naukowych, było napluć na górnictwo.

- A teraz co niektórzy zarabiają pieniądze głosząc potrzebę odbudowy tego górnictwa - z przekąsem zaznacza Jerzy Markowski. - Trzeba też pamiętać, że górnictwo węgla kamiennego jest ulokowane praktycznie w jednym regionie, na Górnym Śląsku. W innych częściach Polski postrzegane jest często jako narzędzie oddziaływania niektórych polityków, jest kojarzone z rozgrywkami politycznymi i ze śląskim lobby. Niektórzy dziennikarze z Warszawy z pasją posługują się określeniami typu czarna dziura, mafia węglowa czy śląska afera.

W górnictwie nadal obowiązuje zasada: tisze budziesz, dalej jedziesz. Tyle że obecnie bez dbałości o dobre relacje z kontrahentami, kredytodawcami, czy politykami nie ma co marzyć o sukcesie.

I tak już fatalny - poza Górnym Śląskiem - wizerunek branży pogarsza dodatkowo coś, co jedni nazywają czarnym, a inni brudnym pijarem.

Brudne public relations to zaplanowane działania komunikacyjne, których celem jest postawienie czy to firmy, czy to osoby, bądź instytucji w negatywnym świetle.

KOMENTARZE (10)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP