PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Adam Gorszanów: śląskie górnictwo przegrywa wojnę o rynek

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
16-01-2014 10:03 |  aktualizacja: 16-01-2014 12:21
Adam Gorszanów: śląskie górnictwo przegrywa wojnę o rynek
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Apeluję do producentów i dystrybutorów o połączenie wspólnych wysiłków, ale konflikt interesów między nimi to uniemożliwia - mówi portalowi wnp.pl Adam Gorszanów, prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

Rok 2014 powitał nas nieciekawymi informacjami płynącymi z sektora węglowego. Czego spodziewa się Pan w branży w najbliższym czasie?
- Tak to prawda. Każdy tydzień przynosi coraz to gorsze wieści z górnictwa, do których swoje dokłada zupełnie niezimowa aura.

O ile spadła sprzedaż węgla?

- Sprzedaż surowca na składach węglowych spadła o 60-70 procent. Szacujemy, że na klienta detalicznego w punktach opałowych czeka prawie 1,5 mln węgla, co przy średniomiesięcznych stanach przyjmowanych na około 500 tys. ton - daje milionową nadwyżkę.

A zatem?

- Tego węgla już krajowy rynek nie wchłonie. Co gorsza wysokie, jak na te porę roku, temperatury sprawiają, że spada sprzedaż drogiego polskiego węgla na rzecz importowanego o niższych parametrach.

Spółki węglowe próbują w różny sposób radzić sobie z problemem samego popytu. Jedne już planują obniżki, inne chcą szachować pośredników sankcjami umownymi.

Są jednak również opinie wskazujące na to, że rynek węgla w Polsce ma dobre perspektywy, o czym zakomunikował choćby Marek Falenta, który nabył ostatnio 40 proc. udziałów firmy składywęgla.pl.

Marek Falenta: składywęgla.pl oraz ZWG mają wielkie możliwości rozwoju

- Cóż mam powiedzieć. Składywęgla.pl tworzą nową jakość na krajowym rynku węgla, czemu śląskie spółki węglowe jedynie mogą się bezradnie przyglądać.

Mamy po raz pierwszy do czynienia z pozytywną medialną kampanią promocyjną węgla jako paliwa i pojawiła się największa sieć występująca pod jednym znakiem towarowym, co do tej pory wydawało się niemożliwym do zrealizowania.

Czyli jednak można?

- Od dwóch lat apeluję do producentów i dystrybutorów o połączenie wspólnych wysiłków pod hasłem promocji polskiego węgla, jednak konflikt interesów między nimi uniemożliwia wspólne działania.

Oczywiście informacje o 35-procentowym udziału w rynku detalicznym skladówwegla.pl są mocno przesadzone.

Dlaczego?

- Bowiem każdy z 350 składów, jaki ma ta sieć w Polsce, musiałby sprzedać po 10 000 ton rocznie, a to jest po prostu obiektywnie nierealne.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP