PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Adam Gorszanów o sprzedaży węgla, górniczych plusach i minusach

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
07-01-2016 09:33
Adam Gorszanów o sprzedaży węgla, górniczych plusach i minusach

Akcyza węglowa to skandaliczny przypadek podatku, z którego wpływy budżetowe przekraczają po wielokroć koszty związane z jego obsługą przez podmioty gospodarcze - mówi Adam Gorszanów prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

Fot. PTWP (Michał Oleksy)

Działania ze strony branży górniczej są podszyte obawami i anemiczne - mówi dla portalu wnp.pl Adam Gorszanów prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla.

Jak ocenia Pan rok 2015 w zakresie sprzedaży węgla?

- Rok 2015 to kolejny rok spadków przychodów w samym górnictwie jak i w podmiotach z nim współpracujących.

Trudną sytuację pogarszała również aura i zmniejszony popyt na sortymenty grube i średnie.

Jest to segment rynku o tyle istotny, że jako jedyny w ubiegłym roku, dawał wynik dodatni w stosunku do kosztów.

Wolumen sprzedaży do  segmentu socjalno-bytowego wyniósł około 10,5 mln ton i był podobny do roku 2014, natomiast o 2 mln mniejszy niż w latach 2011-2012.

Chcę równocześnie  podkreślić, że autoryzowani sprzedawcy stanęli na wysokości zadania kupując podobną, jak rok wcześniej, ilość węgla sortowanego, a zatem prawie 6,3 mln ton u polskich producentów. Wyraźny spadek natomiast widzimy w zakupach węgla importowanego.

Jakie negatywne czynniki oprócz niesprzyjającej aury miały wpływ na sprzedaż?

- Ze wzmożoną siłą zetknęliśmy się z kampanią dekarbonizacji, czego kulminacją było przyjęcie tzw. ustawy antysmogowej.

Ma ona wymiar zdecydowanie antywęglowy i nie spotkała się z należytą reakcją ze strony sektora górniczego. Działania ze strony branży górniczej są podszyte obawami i anemiczne.

A przecież - zgodnie z przyjętym programem ochrony powietrza oraz innymi zobowiązaniami środowiskowymi - powinniśmy już w 2020 roku zredukować zużycie węgla w celach socjalno-bytowych aż o 25 proc.

Konkurencja pomiędzy podmiotami w sektorze uniemożliwia skoordynowanie właściwych i skutecznych działań.

Nie ułatwiło również działalności sprzedawcom wydzielenie nowych podmiotów prowadzących produkcję i sprzedaż węgla, przy utrzymaniu produkcji na podobnym poziomie.

Różne strategie sprzedaży tych podmiotów spowodowały, że wzrosły koszty dystrybucyjne w sektorze, co przekłada się na rentowność kanałów dystrybucji.

A co Pan zapisze po stronie pozytywów?

- Uspokojenie sytuacji  w spółkach wydobywczych po wygranych przez Prawo i Sprawiedliwość wyborach.

Spokojne i rzeczowe podejście do problemów sektora, czego wyrazem była nowelizacja ustawy o funkcjonowaniu górnictwa. Państwo w sposób stanowczy wzięło na siebie odpowiedzialność jako właściciel zasobów i potencjału górnictwa węgla kamiennego.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


63 361 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 226 020 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 706 548 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP